V roku 1974 vymyslel maďarský profesor architektúry Ernő Rubik, pôsobiaci na budapeštianskej univerzite aplikovaného umenia a dizajnu, názornú učebnú pomôcku pre študentov, ktorým chýbala priestorová predstavivosť. Vtedy ani len netušil aký výrazný rozmach zaznamená jeho zábavný mechanický hlavolam.
Vynájdená šesťfarebná kocka, ktorú dnes poznáme pod názvom Rubikova kocka, oslovila aj našich žiakov. S veľkou obľubou túto populárnu logickú hru skladajú počas prestávok, preto vznikla myšlienka uskutočniť v našej škole prvý ročník súťaže Skladanie Rubikovej kocky 3x3x3. Počas veľkej prestávky sa 17. 5. 2024 v špeciálnej učebni ZŠ Bojnice konalo školské kolo. Úlohou žiakov bolo zložiť Rubikovu kocku 3x3x3 v čo najkratšom časovom limite s možnosťou využitia troch pokusov. Do netradičnej súťaže sa prihlásilo 12 žiakov 6. - 8. ročníka, ktorí vedia rýchlejšie a obratnejšie poskladať Rubikovu kocku. Súťaž v rýchlosti skladania Rubikovej kocky 3x3x3 vyhral Patrik Priehoda zo 7. A triedy s časom 22,79 sekúnd. (Pre porovnanie víťaz prvých majstrovstiev sveta, ktoré sa konali pred 42 rokmi zložil kocku za 22,95 sekúnd. Dnešní speedcuberi dosahujú čas 3, 13 sekundy.) V poradí druhý najlepší čas 35,88 sekúnd dosiahol Patrik Kováč zo 7. A a tretí skončil Ján Zimányi s časom 36,24 sekúnd. Ďalší súťažiaci, ktorých čas bol pod 1 minútu: 42,57 sekúnd - Matej Klopček z 8. A a 47,12 sekúnd - Tomáš Garaj zo 6. B. Zaujímavosťou súťaže bol Dávid Čuka zo 6. C triedy, ktorý sa kvôli vyhlásenej súťaži naučil postup skladania Rubikovej kocky v priebehu pár dní, aby sa mohol zúčastniť súťaže a zmerať si sily s ostatnými.
Žiaci v priemere využívali do 59 ťahov na zloženie kocky. Z množstva možností skladania Rubikovej kocky súťažiaci uprednostňovali metódu skladania vrstva po vrstve s postupným skladaním bielej strany vychádzajúc z bieleho kríža s farebnou nadväznosťou na bočné stredy a ďalšie farby strán s využitím príslušných algoritmov. Na zvýšenie efektivity a rýchlosti poskladania kocky žiakom výrazne dopomohla schopnosť vidieť ťahy v predstihu, použiť známe vzorce a ovládanie algoritmov. Algoritmy vykonávali žiaci automaticky pomocou hmatovej pamäte, vedeli aký pohyb strieda ktorý. Ako zdroj na začiatku učenia im slúžili výukové videá na YouTube od viacerých súčasných speedcuberov, ale využili aj vzájomné spoločné učenie sa jeden od druhého. O šikovnosti našich žiakov svedčí aj fakt, že vo voľnom čase sa venujú skladaniu aj iných trojrozmerných telies napr. 4x4x4, 5x5x5, Pyraminx, Megaminx, Mirror cube a iných.
Cieľom súťaže bolo hrovým spôsobom podporiť logické a analytické myslenie u žiakov, precvičiť pamäť, rozvíjať vytrvalosť, trpezlivosť a priestorovú inteligenciu, trénovať neštandardné uvažovanie, manuálnu zručnosť a zvyšovať celkovú intelektuálnu úroveň súťažiacich pri objavovaní ďalších možných kombinácií. Dúfame, že „Rubikomániu“ si naši žiaci zopakujú aj o rok a snáď vo väčšej konkurencii.
Z: Mgr. Mariana Lipovská